کلوچه کاشان

توضیحات: بعد از خرید کالا طی حداکثر 72 ساعت به دست شما خواهد رسید.

ویژگی های محصول:

کاشان علاوه بر صنایع دستی شیرینی‌های منحصربه فردی نیز از جمله حاجی بادومی، باقلوای مخصوص کاشان و قطاب و پشمک دارد که قنادی شیرین آریا نیز ارائه می شوند. اما شیرینی که در این شهر طرفداران بسیاری دارد و در نوروز در تمامی خانه‌ها دیده می‌شود، کلوچه کاشان است.

توضیحات

کلوچه سنتی کاشان ، یکی از معروف‌ترین سوغات این شهر تاریخی است. این شیرینی منحصربه فرد از چند نسل پیش تاکنون در کاشان تولید می‌شود و طرفداران بسیاری در میان گردشگران اعم از داخلی و خارجی دارد.

کاشان سوغاتی‌های متنوعی در زمینه‌های متعدد همچون فرش، صنایع دستی، صنایع نساجی، کاشی سازی، مسگری ظروف بدل چینی، سفال و سرامیک و نگارگری دارد که اکثر این سوغاتی‌ها شهرتی جهانی دارند. به گونه‌ای که کارگاه‌های این صنایع همچون شعربافی، زیلوبافی، زری بافی و … هر روزه توسط گردشگران مورد بازدید قرار می‌گیرد.

این شهر تاریخی علاوه بر صنایع دستی شیرینی‌های منحصربه فردی نیز از جمله حاجی بادوم، باقلوای مخصوص کاشان و قطاب و پشمک دارد که قنادی شیرین آریا نیز ارائه می شوند. اما شیرینی که در این شهر طرفداران بسیاری دارد و در نوروز در تمامی خانه‌ها دیده می‌شود، کلوچه کاشان است. طرز تهیه‌ی این کلوچه‌ سنتی بسیار آسان است و اکثر بانوان کاشانی آن را در منزل طبخ می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با کلوچه‌ی سنتی کاشان در این مقاله همراه ما باشید.

پیشینه‌ی کلوچه‌ی سنتی کاشان

کلوچه برای نخستین بار در قرن هفتم میلادی در ایران پخته شد. از این رو قدمت دیرینه‌ای را در میان خوراکی‌های کشور به خود اختصاص داده‌است. کلوچه سنتی کاشان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از جمله شیرینی‌های پرطرفدار کاشان به شمار می‌رود. این کلوچه طعمی فوق العاده دارد و بسیار مقوی است. این سوغاتی سنتی در حدود سه نسل است که در کاشان پخت می‌شود. از این رو اگر به کاشان سفر کردید حتماً طعم بی‌نظیر این کلوچه را امتحان نمایید.

مواد تشکیل دهنده

این کلوچه با مواد زیر تهیه می شود:

  • آرد سبوس‌دار گندم
  • شکر
  • هل
  • زعفران
  • و طبق ذائقه، با روغن نباتی یا حیوانی

برای تزیین این کلوچه‌ ها از پودر پسته استفاده می‌کنند.

انواع کلوچه سنتی

این کلوچه را با آرد سبوس‌دار تهیه می‌کنند که آرد آن در آسیاب‌های آبی سنتی آماده می‌شود. کلوچه‌ی کاشان علاوه بر طعمی عالی، ماندگاری بالایی دارد. این کلوچه بر حسب روغن مورد استفاده به سه نوع تقسیم می‌شود. کلوچه یا با روغن حیوانی به تنهایی یا با روغن گیاهی و یا با مخلوطی از روغن حیوانی و گیاهی طبخ می‌شود که هر کدام از آن‌ها طعمی منحصربه فرد را به خود اختصاص داده‌اند.

کلوچه حیوانی کاشان با روغن حیوانی کرمانشاهی تهیه می شود که عطر و بوی منحصر بفرد و تردی خاصی به آن می بخشد، و معمولا کاشانی ها کلوچه سنتی حیوانی را می پسندند، ولی برای آنهایی که نمی توانند با بوی روغن حیوانی کنار بیایند، توصیه می شود نوع نیاتی این کلوچه را تهیه کنند. این نوع از کلوچه کاشان با روغن نباتی تهیه می شود، بوی خاصی نمی دهد، و تردی آن به اندازه نوع حیوانی آن نیست.

شایان ذکر است که کلوچه سنتی کاشان قدمت بسیار زیادی دارد و از دیرباز کاشانی‌ها برای پذیرایی از مهمان در ایام نوروز این کلوچه ها را تهیه می‌کنند. این کلوچه با آداب خاصی خورده می شود و معمولا کاشانی ها آن را به همراه پشمک یزد میل می کنند.

ثبت مهارت پخت کلوچه سنتی کاشان در فهرست آثار میراث فرهنگی ناملموس کشور

کلوچه سنتی کاشان یکی از سوغاتی‌های  مشهور این شهرستان است که با روشی ویژه توسط قنادی‌های کاشان پخته می‌شود. به همین سبب طبق گفته‌ی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان، مهارت تهیه‌ی کلوچه‌ی سنتی کاشان به عنوان یکی از آیین های میراث ناملموس با گستره و موضوع میراث فرهنگی ناملموس استان اصفهان در فهرست آثار ناملموس کشور با شماره‌‌ی ۱۸۵۴ به ثبت رسیده‌است.

بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که این مدل شیرینی سنتی با شهرت جهانی خود جایگاهی ویژه در میان گردشگران دارد. از این رو در سفر به کاشان حتماً این کلوچه‌ی سنتی را تهیه کنید.

درخواست خودتان را برای سفارش کلوچه کاشان را می توانید از طریق راه‌های ارتباطی زیر با ما در میان بگذارید:

  • شماره‌های تماس: ۰۳۱۵۵۴۵۵۶۰۰، ۰۳۱۵۵۳۱۹۸۴۰
  • واتساپ ما
  • اینستاگرام ما
  • مراجعه حضوری: کاشان خیابان ملامحسن، روبروی فروشگاه جانبو (در صورتیکه نرم افزار Waze را روی تلفن همراه‌تان نصب کرده اید با زدن روی آیکون اون مستقیم به سمت مغازه هدایت می شوید)

توضیحات تکمیلی

Ingredients

آرد سبوس دار, پسته, روغن حیوانی, روغن نباتی, زعفران, هل

Singleweight

حدود 30 گرم